Lahad Datu – lotnisko (LDU) i miasto
Lahad Datu jest często przymusowym przystankiem na trasie do Danum Valley lub Tabin Wildlife Reserve. Odjeżdża stąd transport publiczny w kierunku rezerwatów, a i agencje często będą umawiać się z Wami tutaj na odbiór. Poniżej garść wskazówek jak przeżyć i nie zwariować w Lahad Datu 🙂 .
Miasto liczy sobie ok 120 tysięcy mieszkańców, którzy głównie utrzymują się z produkcji oleju palmowego. Dominującą religią jest islam, a sama społeczność Lahad Datu jest raczej konserwatywna. Oznacza to, że warto powstrzymać się z publicznym okazywaniem afektu, a kobiety powinny ubierać sie raczej skromnie. Sama nie zakrywałam głowy w większości malezyjskich miast, jednak strój wybierałam raczej zachowawczy (brak dekoltu, zakryte ramiona spódnice i spodenki za kolana). Jest to jednak kwestia po prostu szacunku dla dominującego wyznania i nieściągania spojrzeń niż jakiegoś realnego, fizycznego zagrożenia 🙂 .
Lotnisko Lahad Datu (LDU)
„Lotnisko” może być zbyt hucznym słowem na mały prostokącik w Lahad Datu. LDU obsługuje tylko kilka połączeń, które można policzyć dziennie na palcach jednej ręki.
Po wylądowaniu bagaż zostanie przetransportowany do „hali przylotów” – nie jeździ tu taśma, kilka plecaków wykładanych jest po prostu na prowizorycznym blacie. Po mniej więcej 10 minutach od wylądowania ochrona lotniska poinformuje Was, że musicie opuścić teren placówki. Rzeczywiście – zaraz za nami pani ochroniarz zamknęła drzwi do lotniska na klucz i potruptała do osobnej „hali odlotów” (ten sam budynek, ale bez połączenia). Także jeśli planujecie posiedzieć na lotnisku w klimie / z wiatrakiem i poczekać na swój transport – liczcie się z eksmisją na zewnętrzne krzesełka.
W hali przylotów operuje sklepo-bar, gdzie możecie kupić drobne przekąski lub coś ciepłego do picia / zjedzenia. Opróc tego znajduje się tutaj jedna maszyna prześwietlająca bagaż, ok 5 ochroniarzy, toaleta i to mniej więcej tyle 🙂 .
Wylądowaliśmy i co dalej? Transport w Lahad Datu
W mieście niestety nie operuje Grab / Uber i jesteście zdani na taksówkarzy, prywatny transport lub busy.
Taksówkarze zawsze stoją pod lotniskiem w momencie, gdy lądują samoloty także nie będziecie mieć najmniejszego problemu ze znalezieniem przewoźnika. Standardowo – pozostaje kwestia ceny. Najlepiej znaleźć kogoś z taksometrem, kto będzie skłonny go włączyć. Jeśli brak takiej opcji – koniecznie ustalcie cenę przed wejściem do auta.
Możecie też zorganizować sobie prywatny transport z wyprzedzeniem. W Lahad Datu operuje kilku przewoźników, których bez większych problemów można znajeźć w Google pod „lahad datu taxi services”. Nie korzystaliśmy jednak z ich usług, więc ciężko powiedzieć nam coś więcej o ich jakości.
Busy kursują raczej na trasach międzymiastowych niż jako komunikacja wewnętrzna. Jeśli istnieje jakaś forma transportu publicznego po mieście to nam nie udało się jej namierzyć i chetnie przygarniemy wszelkie sugestie w komentarzach 🙂 .
Co robić w Lahad Datu?
Wylądowaliście, dotarliście do hotelu i macie do zabicia dzień lub dwa? Niestety Lahad Datu nie oferuje zbyt wielu atrakcji dla przyjezdnych. Życie nocne praktycznie tutaj nie istnieje i naprawdę nie urządzałabym sobie jakichś większych, pieszych eskapad grubo po zmroku. Nie traćcie jednak nadzieji – można wykombinować coś bardziej atrakcyjnego niż odbijanie się od hotelowych ścian 🙂 .
Lokalne markety
Jak zawsze w mniejszych miastach warto udać się na market żeby zapolować na lokalne przysmaki, łyknąć odrobinę kultury i lokalnego kolorytu. Te targowiska z reguły są o wiele bardziej autentyczne niż ich wielkomiejskie odpowiedniki, np. w Kuala Lumpur.
Restauracje
Choć oferta kulinarna nie jest jakoś przesadnie rozbudowana, entuzjaści smacznego jedzenia znajdą coś dla siebie. Po wszelakie owoce morza warto wybrać się do Sakura Seafood Restaurant. Niepozorne kilka plastikowych stolików rzucone na krzyż, ale morskie stwory obrabiają po królewsku. Po typowo malezyjską kuchnię najlepiej obrać azymut na Secret Recipe. Natomiast ci z Was, którzy raz spróbowali roti i nie mogą przestać o nich myśleć koniecznie powinni odwiedzić Rumpun Selera.
Bike and Tours
Opcja dla osób, które w Lahad Datu spędzają więcej niż jeden dzień lub mają do dyspozycji czas zupełnie od samego rana. Bike and Tours to agencja z bardzo dużą ilością pozytywnych opinii i wieloma opcjami wycieczkowymi, które mogą dobrze dopasować do czasu, jakim dysponujecie. Warto zajrzeć na ich stronę internetową po więcej szczegółów.
Podsumowanie
Jeśli planowalibyście, że przylecicie do Lahad Datu i tutaj zorganizujecie sobie z jakąś agencją większe wyprawy do rezerwatów przyrody, to może to nie być najlepszy pomysł. Większość top operatorów znajduje się jednak w Kota Kinabalu i to tam radzimy szukać. Druga kwestia jest taka, że w ogóle nie radzimy organizować wyprawy np. do Danum Valley na ostatnią chwilę. Podczas podróży spotkaliśmy kilka osób, które myślały, że z dnia na dzień znajdą miejsce noclegowe w DV Field Center i niestety musiały ostro zmieniać plany.
Nie ma co się oszukiwać – Lahad Datu nie jest top turystyczna destynacją Malezji, jest jednak często przymusowym przystankiem na trasie. Jeśli mielibyśmy coś doradzić, to najlepiej udać się tutaj na ostatnią chwilę. Jeśli lecicie np. z Kota Kinabalu warto rozważyć tam nocleg i poranny samolot o 5 rano do LDU. Lotnisko jest malutkie i słabo wyposażone, plus i tak wykopią Was na dwór chwilę po wylądowaniu. Na miejscu jesteście zdani głównie na taksówki, a większość atrakcji stricte w mieście (jeśli macie na przykład tylko 1 dzień w LD) polega głównie na jedzeniu.
2 komentarze
Pingback:
Pingback: